Waarlijk Wonderbaarlijke Wetenschap

Kom je als vegetariër of veganist bepaalde voedingsstoffen te kort?

Vegetarische pasta

Het aantal mensen in Nederland dat vegetariër of veganist is groeit gestaag en wordt momenteel op circa 750.000 vegetariërs en 16.000 veganisten geschat. Belangrijke redenen om met het eten van vlees of vis (vegetariër) of met ieder gebruik van dierlijke producten (veganist) te stoppen zijn het dierenwelzijn, gezondheid en het milieu. Er bestaat echter bij veel mensen een hardnekkig beeld dat een vegetarisch of veganistisch dieet een gebrek aan essentiële voedingsstoffen met zich meebrengt.

 

Omnivoor

Met vier magen heeft een koe duidelijk een langer spijsverteringsstelsel

Met vier magen heeft een koe duidelijk een langer spijsverteringsstelsel.

Laten we er niet omheen draaien dat de mens evolutionair gezien een omnivoor is, een alleseter. Dit blijkt onder andere uit het menselijk spijsverteringssysteem, dat gericht is op een gemengd dieet van dierlijk en plantaardig voedsel. Herbivoren, dieren die alleen planten eten, hebben een langer spijsverteringssysteem (darmen en maag) en andere darmbacteriën, waardoor ze in staat zijn om uit het moeilijker verteerbare plantaardige voedsel voldoende voedingsstoffen te halen.

Wanneer de mens dus overstapt op een volledig plantaardig dieet zullen bij een gelijke voedselinname minder voedingsstoffen worden opgenomen. Daarnaast zijn er bepaalde voedingsstoffen die in plantaardig voedsel minder (eiwit, ijzer, vitamine A en D) of in het geheel niet (vitamine B12) voorkomen. Toch zijn deze voedingsstoffen essentieel voor de menselijke gezondheid.

Hier meer van eten
Van welke voedingsmiddelen dient u als vegetariër of veganist daarom extra te eten om een uitgebalanceerd dieet te verkrijgen? We noemen ze op, gerelateerd aan de voedingsstof die ze bevatten.

Tempeh

Tempeh.

Eiwitten

  • Noten en pitten
  • Peulvruchten, zoals linzen en bonen
  • Groente, vooral boerenkool, bloemkool, broccoli, champignons en spinazie
  • Tempeh
  • Bepaalde algen en zeewieren, zoals spirulina
  • Eieren*
  • Yoghurt*
Volkorenbrood

Volkorenbrood.

IJzer

  • Sommige vleesvervangers (kijk op het etiket)
  • Volkorenbrood
  • Ontbijtgranen
  • Aardappelen
  • Groente
  • Noten

Vitamine A en D
Worden toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Eieren

Eieren.

Vitamine B12
Deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten, maar ze zijn wel belangrijk voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Voor vegetariërs betekent dit eieren en zuivel, voor veganisten zijn er speciale supplementen hiervoor.

Omega3-vetzuren
Komen voor in omega3-supplementen en in sommige margarines. Omega3-vetzuren verkleinen de kans op hart- en vaatziekten.

Kaas

Vegetarische kaas

Vegetarische kaas.

U ziet hier nergens kaas bij staan. Het is een wijdverbreid misverstand dat kaas in een vegetarisch dieet past. Behalve melk bevat kaas namelijk stremsel, dat gemaakt wordt van de boekmaag van een kalf. Er bestaat natuurlijk wel vegetarische en veganistisch kaas.

Het is misschien even een aanpassing, maar het is dus niet zo dat een vegetarisch of veganistisch dieet automatisch leidt tot een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Ook voor de smaak hoeft u het niet te laten; er zijn tegenwoordig steeds betere vleesvervangers te koop die de smaak van vlees goed benaderen.

* Niet veganistisch.

Een breed assortiment vegetarische en veganistische gerechten

Een breed assortiment vegetarische en veganistische gerechten.

Aantal keren gelezen:376.

Deel dit artikel
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather
FacebookrssFacebookrssby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *