Waarlijk Wonderbaarlijke Wetenschap

Team TU Delft tweede in ontwerpwedstrijd Elon Musk’s Hyperloop

Het ontwerp van de Hyperloop-capsule van team TU Delft.

In een ontwerpwedstrijd voor de toekomstige Hyperloop, uitgeschreven door het bedrijf SpaceX van Elon Musk, heeft het team van de Technische Universiteit Delft de tweede plaats gehaald. De Hyperloop is een transportvorm voor zowel mensen als vracht, waarbij capsules door een gesloten buis onder druk met een snelheid van maximaal 1200 km getransporteerd worden. Elon Musk, de ondernemer achter de elektrische auto Tesla, wil als eerste het traject Los Angeles – San Francisco met een Hyperloop verbinden. Dit traject zou dan in ongeveer een half uur afgelegd kunnen worden.

Hyperloop
De Hyperloop kan het beste vergeleken worden met buizenpost, waarin kleine capsules met documenten intern razendsnel binnen een locatie verzonden worden door middel van luchtdruk. Bij de Hyperloop werkt men echter met een middenvacuüm. Het Hyperlooptraject zal uit twee luchtledige buizen bestaan van ongeveer twee meter doorsnede elk, met een dak van zonnepanelen. Hierin zal elke halve tot twee minuten een capsule verplaatst worden met een maximumsnelheid van 1200 km/u. Het systeem is vooral interessant voor afstanden onder de 1000 km, omdat daarboven vliegtransport efficiënter is. De snelheid is veel hoger dan de snelste trein en ook hoger dan het gemiddelde verkeersvliegtuig.

Elon Musk, directeur van SpaceX en Tesla Motors.

Elon Musk, directeur van SpaceX en Tesla Motors.

Elon Musk (1971) is een Amerikaanse ingenieur en ondernemer, die groot is geworden door Zip2, PayPal en Tesla. Zijn Hyperloop-project kent zowel enthousiaste voorstanders als felle tegenstanders. De laatsten zetten vraagtekens bij de financiële haalbaarheid en veiligheid van het Hyperloop-project.

Ontwerpwedstrijd
Het bedrijf van Elon Musk, SpaceX, heeft een ontwerpwedstrijd voor de Hyperloop uitgeschreven waar zowel bedrijfs- als studententeams aan konden deelnemen. Aan de wedstrijd deden 124 teams uit 20 landen mee, die in het weekend van 30 en 31 januari hun ideeën aan een jury van hoogleraren en deskundigen van SpaceX hebben kunnen presenteren. Twintig teams gaan door naar de tweede fase, waarbij ze een model op schaal 1:2 mogen bouwen om hun ontwerp komende zomer in Californië te testen.

Het Hyperloop-team van TU Delft.

Het Hyperloop-team van TU Delft.

Team TU Delft
Het team TU Delft veroverde de tweede plaats, waarbij ze alleen het team van het MIT (Massachusetts Institute of Technology) voor moesten laten. Team TU Delft veroverde bovendien de prijs voor het meest innovatieve ontwerp. Het ontwerp van het Delftse team week af van de meeste andere teams, omdat ze hun capsule laten zweven op magneten.

‘Als we de magneten onder de capsule laten bewegen over een geleidende plaat, bijvoorbeeld aluminium, gaat de capsule vanzelf zweven’, zegt teamleider Tim Houter. ‘Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna deze naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt.’ Daarnaast viel de Delftse capsule op door het lage gewicht van slechts 149 kilogram, wat gunstig is voor het energieverbruik en de kosten van het transport.

Een schets van de Hyperloop-infrastructuur. De buizen zijn van staal.

Een schets van de Hyperloop-infrastructuur. De buizen zijn van staal.

Het team zal nu beginnen met de bouw van de capsule (de ‘pod’) op halve schaal. Deze capsule zal deze zomer naar Californië vervoerd worden om getest te worden in een 1,6 km lange buis, die in het voorjaar naast het hoofdkantoor van SpaceX in Hawthorne wordt gebouwd. Wederom zal dan een jury van specialisten van Tesla Motors en SpaceX, samen met een aantal hoogleraren, de kwaliteiten en prestaties van de capsules beoordelen.


Presentatie van het ontwerp van team TU Delft.




Aantal keren gelezen:622.

Deel dit artikel
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather
FacebookrssFacebookrssby feather

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *